Læringsmål 1
1
Jeg giver et kvalificeret gæt på antal under 10 fx ved at tælle ved at pege på hver genstand og tælle 1, 2, 3…
2
Jeg giver et kvalificeret gæt på antal under 20 fx ved at skiptælle og benytte tælleremse 2, 4, 6…
3
Jeg giver kvalificerede gæt på antal op til 30 fx ved at at gruppere genstande og skiptælle med mange ad gangen fx 5, 10, 15…
Læringsmål 2
1
Jeg skriver talsymboler for de fleste tal fra 1-15 og læser talnavne op til 15 med støtte af fx tælling på fingre og tælleremse.
2
Jeg læser og skriver talnavne fra 1-30 op og kan bruge af tælleremse 10, 20, 30…
3
Jeg læser og skriver talsymboler for tal fra 1-50.
Læringsmål 3
1
Jeg beskriver tal og antal op til 30 med brug af fagord fx: større end/mindre end.
2
Jeg beskriver de tal og antal op til 30 ved brug af fagord som lige/ulige, større end/mindre end og kan nævne tal, der kommer lige før og lige efter tallet i talrækken.
3
Jeg beskriver sikkert tal op til 30 ved brug af fagord som lige, ulige, antal cifre, større end, mindre end, flere end, færre end og nævner tal, der kommer lige før og lige efter tallet i talrækken uden hjælpemidler.
Læringsmål 4
1
Jeg indsamler data via brikker, sorterer dem i bunker og limer dem efterfølgende op under hinanden i søjler.
2
Jeg indsamler data og sætter streger efter eget system og benytter søjlediagram til optælling.
3
Jeg beskriver egne undersøgelser, indsamler data og sætter streger efter eget system og tegner selv et søjlediagram svarende til.
Læringsmål 5
1
Jeg benytter søjlediagrammer ved optælling af antal ved afkrydsning i søjler med støtte af hjælpemidler fx tællematerialer.
2
Jeg benytter søjlediagrammer ved systematisk optælling og sammenligninger af antal ved afkrydsning i søjler og aflæser antal.
3
Jeg opstiller søjlediagrammer ved systematisk optælling og sammenligninger af antal.
Læringsmål 6
1
Jeg vurderer chance for udfald at undersøgelse.
2
Jeg vurderer og konkluderer chancestørrelser i spil fx at chancen for en sekser er lille, men lige så stor de andre sider på terningen.
3
Jeg vurderer og begrunder chancestørrelser inden spil fx at chancen for at få et ulige tal må være lige så stor som for lige tal, når der er lige mange lige og ulige tal på en terning.